***  Oude muziek, van vele decennia terug tot eind 2016. Nostalgie + nummers om uit te proberen.  |  Informatie over deze site vind je hier.  ***
banner

Over deze site

Informatie over tags en dergelijke staat op het onderste deel van de pagina.

Algemene info over mezelf en de site

Basic informatie

Ik heet Christina, ben geboren in het voorjaar van 1981 (zie de laatste twee letters van de sitenaam) en luister sinds begin jaren 90 naar muziek. Op deze site deel ik mijn favoriete oude nummers; momenteel uitgebracht t/m december 2016. In het najaar volgt 2017.

Vertoont jouw smaak overeenkomsten met de mijne, op z’n minst een beetje; nu of in het verleden? Je kunt een ‘trip down memory lane’ maken, of – voor jezelf – onbekende tracks uitproberen.

Deze site: waarom?

Dit is een soortement van archief, in 2010 begonnen met de eerste tracks die in me opkwamen (dit is een screenshot van het eerste ontwerp, lang niet m’n eerste síte btw), en vanaf toen constant groeiende.

Het maken van een soortement van persoonlijk muzikaal archief is handig voor mezelf om door de bomen het bos nog te zien, na meer dan 25 jaar naar muziek te hebben geluisterd. Maar het geeft meer plezier om het met anderen te delen.

Over mezelf versus muziek:

Ik ben een kritische, selectieve doch tegelijkertijd ‘normale’ muziekliefhebster; gewoon een luisteraar die haar favorieten deelt.

Geen purist, muzieksnob (muziek mag best ‘leuk’ zijn), alleskenner/allesweter (hoe doen de Blokhuizen en Ekdommen van deze wereld dat?) of hipster (“ik luister muziek die nog bijna niemand kent, dus ik ben beter dan jij”), en ook niet werkend in de muziekbusiness.

Muzikale voorkeuren/wat ik in muziek zoek

In specifieke genres denken heeft geen zin. Want wat ik in muziek zoek, zit in nummers uit ongeveer 1001 genres. Het is btw iets wat gericht zoeken erg lastig maakt.

Het is wél vaak muziek met een naturelle, ongedwongen ondertoon (waarbij een ‘randje’ best mag), en dat kan ook bij zeer electronische muziek. Een dynamische, open, ‘ademende’ productie is een pluspunt, net als goede percussie.

Een psychedelische zweem komt ook bij redelijk wat favorieten voor, en hetzelfde geldt voor funky of jazzy elementen; van subtiel tot onversneden.

Ik ben dus een typische muzíek-luisteraar, vooral lettend op de inhoud van de tekst zodra die op de een of andere manier opvalt (positief óf negatief). Er is wél een ondergrens, vooral bij Nederlandstalige muziek.

Wat ik minder kan waarderen

  • Wat in de volksmond sinds de late 00’s zoal voor ‘EDM’ door gaat.
  • Een bepaald type infantiele Nederlandstalige hiphop (góede Nederlandstalige hiphop is geen probleem).
  • Geforceerde hipheid/te hoog hipstergehalte (zoek Lenka’s Windows 8-nummer op, en je hebt mogelijk een idee wat ik bedoel).
  • Zware autotune (op die paar artiesten na die het tot iets artistieks om kunnen buigen).
  • ‘Brickwalled’ producties/loudness wars, op een dusdanig niveau dat je het idee hebt dat iemand je hoofd in staat te drukken (nee, geen Radio 538 of Slam voor mij).
  • En doodgeproduceerde muziek in z’n algemeenheid.

Goed verzorgde producties zijn in principe geen probleem, maar vooral sinds eind jaren 00 gaat het me vaak te ver.

Maar wat betreft de opsomming van hierboven zullen er altijd uitzonderingen zijn, met een zogenaamde x-factor.

Mijn muzikale tijdlijn

  • Het begon begin 1990 met Kinderen Voor Kinderen en het draaien van de cd’s en lp’s van mijn vader (oude pop/rock, klassieke muziek en wat dubieuzer materiaal als Boney M, BZN en Luv). Afgezien van Kinderen Voor Kinderen 11 draaide ik nog geen hedendaagse muziek.
  • Daarna, vanaf halverwege 1991, ging ik hedendaagse muziek luisteren – en daarbij voerde dance al meteen de boventoon. Dit was t/m zomer 1993 een mix van vele soorten dance, van serieus tot blij, maar met de nodige rave-invloeden. M’n wortels liggen in de maanden dat je programma’s had als Dance Trax en For Those Who Like To Groove, verzamelaars als (Turn Up The Bass) House Party, en nummers als Anasthasia, Dominator en James Brown is dead. En o.k., ook vroege eurodance als No deeper meaning en Get ready for this.
  • Vanaf het laatste deel van 1993 t/m ver in 2000 was ‘blij’ zeer dominant: eurohouse, eurotrance, happy hardcore, clubtrance, doodsimpele ‘4 to the floor’-clubnummers, en van die typische geluiden die je vooral in België hoorde en opgenomen werden van de hitlijsten van daar. Deze jaren hebben nogal wat twijfelachtige muzikale herinneringen gegenereerd; veel meer dan de jaren hiervoor. De lijn tussen goed gemaakte, leuk-cheesy nummers (geen probleem mee, mits met mate geconsumeerd) en gewoon simpele/afgezaagde deuntjes was in deze jaren best dun.
  • Vanaf de overgangsperiode die in de laatste maanden van 2000 en de eerste maanden van 2001 plaats vond werd het weer een stuk serieuzer: house in de breedste zin van het woord, maar ook wat trance en breakbeats. Dit was een wisselwerking tussen de invloed van het prille internet (najaar 2000 ontdekte ik internetradio; het begon met Dancenet/DanceRadioOne, en een paar maanden later kwam er breedband) en veranderende behoeftes, die door dat prille internet weer aangejaagd werden. Overigens werd er met ‘house’ begin jaren 00 nog geen Afrojack-achtige muziek bedoeld, maar genres als garage house, disco-house en deep house.
  • Van begin 2005 tot aan halverwege 2008 werd dance minder dominant, en wat er overbleef kreeg meer techhouse/deephouse/minimal-invloeden. Iig werd het gemiddeld genomen wat rustiger, en groeide een behoefte aan meer naturel voelende en subtielere muziek. In zijn algemeenheid groeide m’n smaak in deze jaren naar de bonte mix die het nu is, waar zowel electronische muziek, gitaren, ‘zwarte’ muziek als reguliere pop deel van uitmaken. Aan het einde van die periode waren er verder – blijvende – invloeden van wat ik later ‘FIP-muziek’ ben gaan noemen, en types als Lefto, al was het aandeel ‘funky’ de jaren ervoor al gegroeid.
  • Vanaf halverwege 2008 is m’n smaak niet meer zo veel veranderd. De puzzelstukjes waren op hun plek gevallen. Het aandeel dance is vanaf 2015 wel nog wat minder geworden. De algehele sfeer is ook nog wat serieuzer geworden. Maar daar blijft het wat betreft de veranderingen sinds 2008 ook bij.

 

Site informatie: over tags en dergelijke

Kleine subgenres
Ik gebruik liever ‘grote’ genre tags/containerbegrippen dan minuscule subgenres. Dance is doorgaans gewoon dance, al kan er iets als ‘euro’ of ‘big beat’ bij gezet worden als dat nodig wordt gevonden. Bij exotische genres kom je mogelijk ooit een vage benaming tegen, omdat er niks treffenders te vinden was. Het woord ‘wereldmuziek’ is niet ideaal.

Maar ik houd me graag ver van (bijvoorbeeld) het verschil tussen deephouse, techhouse, minimal en alles wat daar nog ergens tussenin hangt.

Electronische stijlen?
‘Electronic’ is op deze site een paraplu-term voor veel soorten trage/midtempo electronische muziek, inclusief triphop. Meestal betreft het iig nummers die de 120 bpm niet halen. Daarboven wordt het over het algemeen gewoon (bijvoorbeeld) dance of disco genoemd.

Het originele releasejaar?
Het originele releasejaar is gebaseerd op informatie op sites als Discogs.

Over de ‘NL xxxx-hit’-tags
Is er geen ‘hit’-tag vermeld? Dan lag het hoogtepunt van het nummer, als het een hit was, in het oorspronkelijke releasejaar.

En wat betreft de paginatitels/het feit of een nummer wel of niet op pagina X staat, tellen zowel het oorspronkelijke releasejaar als het (eventuele) hitjaar mee.

Over versie-info
Als er geen versie-info is vermeld, kan je uitgaan van de ‘main’ mix, of een versie die daar zo veel op lijkt dat het niet uitmaakt.

Guilty pleasures?
Deze zijn gemarkeerd met